lørdag den 18. februar 2012

Opskrift på franskbrød

Der er nu flere der har spurgt om opskriften på mit franskbrød, så den kommer her:

Der skal bruges:

3 dl mælk
25 gr gær
25 gr smør
1 tsk salt
2 tsk sukker
½ kg mel

Varm mælken og til ca. 37 gr. (håndvarm) smuldr gær i en skål tilsæt salt og sukker og den lune mælk. Rør det hele godt igennem.

Tilsæt mel og ælt dejen glat. Jeg bruger min Kenwood køkkenmaskine til at tage dette arbejde :-))

Vend dejen ud på bordet, saml den til en kugle og lade den hvile i ca. 5 min.

Slå dejen flad med håndfladen og fold den den sammen i 3 lag. Slå den ud igen nu på langs så det bliver en rulle. Fold den i 2 lag og læg den i en bageform (rugbrød) Jeg bruger de røde silicone forme fra Imeco.

Lad det hæve et lunt sted til dobbelt størrelse, pensel med mælk og ridt på langs, ikke for dybt. Bag brødet lysebrunt ved 220 gr. nederst i ovnen i ca. 15 min. til den er fint lysebrunt og lade det køle af på en bagerist



God fornøjelse

3 kommentarer:

  1. Tak.Det ser jo ganske let ud. Håber mit brød blir ligeså lækkert som dit. Jeg var overrasket over, at det var så blødt og svampet (læs lækkert)

    SvarSlet
  2. Det var jeg også første gang, men fortsatte alligevel - og ja du kender kvaliteten :-)

    SvarSlet
  3. Det blev et lækkert brød selvfølgelig som forventet. Jeg bagte det ved 200 gr. med varmluft på midterste rille i 20 min. Tog så brødet ud af formen og gav det 5 min. mere i ovnen. Perfekt.

    SvarSlet